De Cowboy C3-accu is niet alleen een verzameling lithium-ioncellen, maar ook een complex stukje elektronica dat zorgt voor veiligheid, levensduur en communicatie met de fiets. Het hart hiervan is de Battery Management System (BMS)-printplaat. Deze module regelt onder andere de laad- en ontlaadstromen, bewaakt de celspanningen en beschermt tegen over- of onderspanning.
1. Microcontroller & Communicatiechip
Op de foto’s is een QFP-IC te zien — een microcontroller die verantwoordelijk is voor de logica van het BMS. Deze stuurt onder andere het laadcircuit aan, leest sensoren uit en communiceert met de fiets via UART of CAN-achtige protocollen.
2. Spannings- en stroommeetcircuits
Verschillende kleine SMD-opamps en weerstandsnetwerken meten de spanning van iedere celgroep. Shuntweerstanden en meet-IC’s zorgen voor nauwkeurige stroommetingen.
3. MOSFET’s voor schakel- en beveiligingsfuncties
De zwarte, platte componenten met meerdere pootjes in een rij zijn MOSFET-transistoren. Deze werken als elektronische schakelaars om de accu los te koppelen bij foutcondities, zoals overbelasting of kortsluiting.
4. Passieve componenten (weerstanden, condensatoren, spoelen)
5. On/Off-schakelaar
Op de BMS zit een fysieke schuifschakelaar waarmee het hele accupack aan of uit gezet kan worden. Dit is handig bij onderhoud of langdurige opslag.
6. Resetknop
De kleine tact-switch op de print kan gebruikt worden om de BMS te resetten, bijvoorbeeld na een diepe ontlading waarbij de accu lijkt ‘dood’ te zijn. Door deze te activeren kan de elektronica opnieuw opstarten.
7. Connectoren
De witte kunststof connectoren zijn de verbindingen naar de celgroepen, de laadpoort, en naar de fiets voor data en stroom.
In praktijk vallen vaak dezelfde onderdelen uit:
Cowboy accu reparatie
Bij Tombat zorgen we voor een snelle, veilige en betaalbare reparatie van Cowboy-accu’s. Problemen zoals waterschade, slechte verbindingen, defecte balanstransistoren of een accu die diep ontladen is, kunnen in veel gevallen gewoon worden hersteld. Zo bespaar je al snel honderden euro’s én vermijd je de lange wachttijden bij Coboy zelf.