Laagste prijsgarantie!
Snel reactie en advies via Whatsapp
New
August 15, 2025

De Elektronica Achter de Cowboy-Accu: Componenten van de BMS

De Cowboy C3-accu is niet alleen een verzameling lithium-ioncellen, maar ook een complex stukje elektronica dat zorgt voor veiligheid, levensduur en communicatie met de fiets. Het hart hiervan is de Battery Management System (BMS)-printplaat. Deze module regelt onder andere de laad- en ontlaadstromen, bewaakt de celspanningen en beschermt tegen over- of onderspanning.

TomBat's service center
Reageert normaal binnen 1 uur
Tom
Hallo,

Waar kan ik je mee helpen?
Start Whatsapp Chat

Belangrijkste Componenten

1. Microcontroller & Communicatiechip
Op de foto’s is een QFP-IC te zien — een microcontroller die verantwoordelijk is voor de logica van het BMS. Deze stuurt onder andere het laadcircuit aan, leest sensoren uit en communiceert met de fiets via UART of CAN-achtige protocollen.

2. Spannings- en stroommeetcircuits
Verschillende kleine SMD-opamps en weerstandsnetwerken meten de spanning van iedere celgroep. Shuntweerstanden en meet-IC’s zorgen voor nauwkeurige stroommetingen.

3. MOSFET’s voor schakel- en beveiligingsfuncties
De zwarte, platte componenten met meerdere pootjes in een rij zijn MOSFET-transistoren. Deze werken als elektronische schakelaars om de accu los te koppelen bij foutcondities, zoals overbelasting of kortsluiting.

4. Passieve componenten (weerstanden, condensatoren, spoelen)

  • Weerstanden regelen signaal- en stroomniveaus.
  • Condensatoren (zoals de zwarte elektrolytische condensator) filteren spanningspieken en stabiliseren de voeding.
  • Spoelen worden gebruikt in DC-DC-converters die de spanning omzetten voor de elektronica of de LED-driver van het achterlicht.

5. On/Off-schakelaar
Op de BMS zit een fysieke schuifschakelaar waarmee het hele accupack aan of uit gezet kan worden. Dit is handig bij onderhoud of langdurige opslag.

6. Resetknop
De kleine tact-switch op de print kan gebruikt worden om de BMS te resetten, bijvoorbeeld na een diepe ontlading waarbij de accu lijkt ‘dood’ te zijn. Door deze te activeren kan de elektronica opnieuw opstarten.

7. Connectoren
De witte kunststof connectoren zijn de verbindingen naar de celgroepen, de laadpoort, en naar de fiets voor data en stroom.

Bekende Probleemcomponenten

In praktijk vallen vaak dezelfde onderdelen uit:

  • MOSFET’s kunnen doorbranden bij kortsluiting of overbelasting.
  • Condensatoren en spoelen in de DC-DC-converter voor de LED-module kunnen defect raken, vooral door oververhitting.
  • Zekeringen (soms SMD-resetbare varianten) kunnen onderbreken bij te hoge stroom.
  • Resetknop kan mechanisch falen door slijtage, al komt dit minder vaak voor.

Functie van de schakelaars en knoppen

  • Aan/uit-schakelaar: schakelt de accu volledig spanningsloos, zodat er geen verbinding meer is met de fiets of laadpoort.
  • Resetknop: zet de microcontroller opnieuw aan na een foutstatus, bijvoorbeeld na diepontlading.
  • Andere knoppen op de print worden soms gebruikt in de fabriek voor programmeren of testen, maar hebben geen functie voor de eindgebruiker.


Cowboy accu reparatie
Bij Tombat
zorgen we voor een snelle, veilige en betaalbare reparatie van Cowboy-accu’s. Problemen zoals waterschade, slechte verbindingen, defecte balans­transistoren of een accu die diep ontladen is, kunnen in veel gevallen gewoon worden hersteld. Zo bespaar je al snel honderden euro’s én vermijd je de lange wachttijden bij Coboy zelf.